روایت سردار علایی از جلسه با امام (ره) درباره ادامه جنگ پس از آزادی خرمشهر

روایت سردار علایی از جلسه با امام (ره) درباره ادامه جنگ پس از آزادی خرمشهر

دسته‌بندی نشده Comments Off

روایت سردار علایی از جلسه با امام (ره) درباره ادامه جنگ پس از آزادی خرمشهر

اولین فرمانده نیروی دریایی به تشریح جلسه با امام خمینی درباره ادامه جنگ پس از آزادی خرمشهر پرداخت.

روایت سردار علایی از جلسه با امام (ره) درباره ادامه جنگ پس از آزادی خرمشهر

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، سردار حسین علائی نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قائم مقام پیشین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در با حضور در برنامه دستخط درباره موضوعاتی همچون  ادامه جنگ پس از آزادی خرمشهر، نقش سردار سلیمانی در برقراری امنیت در ایران و منطقه و برخی مسائل سیاسی داخل کشور از جمله عملکرد دولت روحانی پرداخت. در ادامه مشروح این گفت وگو را می خوانید:

مشغول هستید.

دانشگاه هم هستم و عضو هیئت مدیره شرکتی هم هستم.

*آخرین سمت اجرایی چطور بود؟ فقط این حادثه تلخ به نوعی شما را اذیت کرد.

بله، دوره خوبی بود، فعالیت متنوعی بود. حمل و نقل هوایی در ایران خیلی عقب است. ما از نظر ظرفیت ژئوپولوتیکی باید در این منطقه، برترین خطوط هوایی و برترین فرودگاه ها را داشته باشیم که بتوانیم قطب منطقه در خاورمیانه باشیم و بتوانیم ارتباطات هوایی را با سطح دنیا، شرق و غرب عالم برقرار کنیم؛ چون از نظر جغرافیایی ایران، وسط این منطقه است ولی متاسفانه به هر دلیلی صنعت هوانوردی در ایران نه تنها پیشرفت قابل توجهی نکرده، بلکه نسبت به همه کشورهای مهم منطقه – البته برخی کشورهای دیگر نه – بسیار عقب افتاده است.

*سهم تحریم در این قصه خیلی بیشتر است درست است؟

سهم تحریم خیلی زیاد است ولی سهم بی‌توجهی دست‌اندرکاران هم کم نیست. می توانستیم در اینجا برترین خطوط هوایی و برترین فرودگاه‌ها را که به سایر خطوط هوایی خدمات بدهند، داشته باشیم و از می توانستیم محل تردد هوایی به صورت گسترده باشیم و درآمد عظیمی را برای کشور به وجود بیاوریم.

در «آسمان» که بودم این را با تمام وجود حس کردم و تلاش کردم در هر سه مورد گام بردارم، گرچه به یک شرکت ارتباط پیدا نمی‌کند، به کشور و حاکمیت ارتباط دارد. در برخی جاها نیز مقداری موفق شدیم ولی باید گام های بلندی ایران بردارد. مثلا، تمام شرکت های هواپیمایی ایران در مجموع ظرفیت های صندلی های هواپیمایی آنها کمتر از یک‌سوم یکی از شرکت های هوایمایی کشورهای همسایه ماست و این جای تاسف دارد. صرفنظر از اینکه تمام ایرانیانی که می خواهند از اینجا به نقاط مختلف جهان بروند، باید ابتدا به یک کشور همسایه بروند و از آنجا ارتباط برقرار کنند و به نقاط مختف جهان بروند و بیایند. ما می توانستیم قدری آرمان‌ها را پائین بیاوریم و الزاما دنبال هواپیمای نو نباشیم، ولی می توانستیم صدها هواپیمای دست دوم بیاوریم و کار را راه بیندازیم. همانطور که من در آسمان که بودم ظرف مدت محدودی این کار را کردم، با اینکه ابتدا وقتی من وارد شدم تحریم بود. در این ایام 16 فروند بوئینگ، ایرباس و فوکر وارد هوایمای آسمان کردم. در سال 96 هواپیمایی آسمان از یک شرکتی که داشت افول می‌کرد، به شرکتی تبدیل شد که در پروازهای داخلی ایران شماره یک شد؛ البته ساختارهای دولتی در صنعت هواپیمایی یکی از موانع بزرگ ماست. همه می خواهد نظارت و بازرسی کنند و دنبال این هستند مچ افراد را بگیرند، کسی کمک نمی کند.

*یعنی توانمندی هایی داریم که استفاده نمی کنیم.

سرمایه انسانی که در ایران وجود دارد، شاید هیچ یک از کشورهای منطقه ندارند. الان با اینکه امریکایی ها اجازه نمی دهند و تحریم ها مانع هست، اما بسیاری از خطوط هواپیمایی کشورهای همسایه خلبان های ایرانی را بکار می گیرند و حالا غیر از حقوق اینها که شاید مسئله ثانوی باشد، مسئله مهم این است که خلبان می‌خواهد پرواز کند؛ وقتی پرواز در ایران فقط قدری خطوط داخلی است و پرواز زیادی نیست، خلبان حس می کند در شرایط متنوع و مختلفی که می تواند رشد کند و تخصصش را بالا ببرد، امکانی وجود ندارد. وارد خطوط بین المللی می شود و پروازهای خوب با هواپیماهای پیشرفته‌تر انجام می دهد. با آخرین فناوری های روز آشنا می شود، با زبان و ارتباطات بین‌المللی آشنا می شود. یک حساب اینچنینی دارد و می رود.

*با کرونا چه می کنید؟ اوضاع را چطور می بینید؟

به نظر من کشور ما خوب موضوع کرونا را در مجموع مدیریت کرد و نسبت به خیلی از کشورهایی که این حادثه برای آنها اتفاق افتاد و از دست آنها در رفت، در ایران هم دولت و مجموعه های حاکمیتی اعم از نیروهای مسلح خوب و با انگیزه وارد عمل شدند؛ مخصوصاً پزشکان، پرستاران و بیمارستان ها خیلی خوب وارد این موضوع شدند و با علاقه برای اینکه سلامت مردم را حفظ کنند پای کار آمدند. خود مردم موضوع را جدی گرفتند.

*فکر می کنید، با اطلاعاتی که شما دارید – البته هنوز مشخص نشده – در چهارچوب جنگ بیولوژیک است؟

در بررسی هایی که خودم شخصا انجام دادم، نه؛ یک اتفاق بوده و بعید است هیچ قدرتی حتی خبیث، حاضر باشد چنین ریسک بالایی کند که خودش و مردمش نیز گرفتار شوند. گرچه باید همیشه نسبت به دشمن بدبین باشیم و همه احتمالات را فرض کنیم. اما به نظر من یک اتفاق طبیعی و ناخواسته بود که از دست همه حاکمیت ها و حکومت ها در رفته است. دیدید که ترامپ هم در روزهای اول باور نمی کرد و آن را یک اتفاق ساده می‌گرفت.

*یک موضوعی که دراین چند وقت با آن مواجه شدیم، موضوع دریایی بود که بین امریکا و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وجود آمد. از شما مطلبی می خواندم که با توجه به شرایطی که می‌بینیم، بعید است درگیری بوجود بیاید ولی باید برای هر لحظه آمادگی داشته باشیم و هر موقعیتی را پیش‌بینی کنیم.

من تصورم این است که هم امریکا و هم ایران درگیر شدن آن هم در خلیج فارس به نفع هیچ کدام نیست. آمریکایی ها هم در خلیج فارس ضربه خورده‌اند و هم به ما ضربه زدند. در زمان جنگ و سال های آخر جنگ امریکایی ها 9 بار با ما درگیری نظامی پیدا کردند ولی در این 9 بار، هم ناوهای ما را زدند و هم ناو خودشان خورد. هم به تاسیسات نفتی ما حمله کردند و همه هلی کوپتر خودشان ساقط شده است. بنابراین آنها می دانند منطقه خلیج فارس منطقه درگیری نیست. منطقه ای است که باید برای صلح و تامین امنیت خطوط کشتیرانی فکر کرد. ایران هم همواره به دنبال تامین امنیت خطوط کشتیرانی بوده است. من فکر می کنم آمریکایی ها درست است که از این حرف ها می زنند، ولی حداقل نظامیان این کشور می دانند شروع جنگ کار بسیار خطرناکی است و باید در آنجا سیاست اجتناب از جنگ را دنبال کنند. اینجا منطقه ایران است و آمریکایی ها از آن سوی دنیا به اینجا آمده‌اند و اینجا را اشغال کرده‌اند. ایران هم همواره به دنبال امنیت است و به صلح فکر می کند.

*یک اشاره ای هم کردید که امریکایی ها کار بزرگی در این چند سال کردند و این که وابستگی خود را به تنگه هرمز به صفر رسانده‌اند.

بله. آمریکایی ها الان در موضوع نفت مشکل خود را حل کرده اند. مسئله امریکا با حضور نظامی در اینجا سلطه بر منطقه است. اولاً هر زمانی نفت ارزان است مخازن نفتی را از جاهای مختلف می خرند و پر می کنند. بزرگ ترین ذخیره کننده نفت جهان هستند. ثانیاً خود امریکا تولید نفت را در کشور خود بسیار توسعه داده و نفت را به حدی تولید می‌کند که حتی از کنگره مجوز صادرات گرفته است. وقتی امریکایی ها برنامه ریزی می کنند، برای تحریم و فشار آوردن به کشوری که نفت دارد همانند ایران، اینطور پیش می روند که قیمت نفت نه تنها بالا نرود بلکه کاهش داشته باشد.

زمان جنگ هم در سال 65 و 66 عراق برنامه‌ریزی کرد که با حمله به جزیره خارک و نفتکش هایی که نفت را حمل می کردند، صادرات نفت ایران به صفر برسد. در همان زمان با کمک عربستان قیمت نفت را پائین آوردند. قیمت نفت به زیر 5 دلار رسید؛ الان هم همین کار را می کنند.

*الان هم تقریباً 8-7 دلار است.

الان که خیلی وضع وخیم است.

*تحلیل شما چیست؟ الان می‌گویند باید به دوران پساکرونا فکری کنیم که چه خواهد شد. از طرف دیگر بازار نفت است که به صرفه نیست و استخراج و پول استخراج هم با فروش تامین نمی شود و از سوی دیگر، تحریم هستیم و کلا فضای بین المللی و منطقه را بعد از کرونا چطور پیش‌بینی می کنید؟

دنیای پس از کرونا طبق گفته همه تحلیلگران متفاوت از دنیای قبل از کروناست. یکی اینکه بهره گیری از فناوری های نوین بسیار توسعه پیدا خواهد کرد. یعنی نگاه به بهره گیری از فناوری ها و شیوه های پیشرفت اقتصادی فکر می کنم اساسی تغییر می‌یابد.

یک مسئله مهم این است که ایران باید برای خودش فکر کند و مهمترین موضوع ما این است که فرض کنیم هم کرونا ادامه دارد و هم تحریم امریکا ادامه دارد. در تحریم هم تمام توجه ترامپ به این است که قدرت تولید ایران و اقتصاد و درآمد ایران را به گونه ای به صفر برساند که مردم مشکل معیشتی پیدا کنند، مردم نتوانند زندگی کنند. بنابراین راه حل این است که اولویت اول تمام ارکان حاکمیت در ایران و همه مردم ایران، توجه به اقتصاد، تولید و افزایش ثروت ایران باشد و بتواند در این مسیر گام های بلند بردارد. اطلاع دارید که ما از نظر شاخص های کسب و کار که هر ساله منتشر می شود، وضع خوبی نداریم. اگر تمام سیستم حاکمیت ما توجه به برداشتن موانع کسب و کار کند، به طوری که ایرانی هر زمانی احساس کرد می تواند فعالیت جدیدی را شروع کند، نگران موانع نباشد و برود شروع کند. در ایران بیشتر توجه ما به نظارت و بازرسی و مچ‌گیری است. چقدر دستگاه های عریض و طویل داریم که حالا افراد آن خلوص نیت دارند، اما در اکثر دستگاه ها هیچ مدیری جرات کار ندارد و می گوید هر کاری انجام دهم باید فردا به سازمان بازرسی جواب بدهم، به دیوان محاسبات جواب بدهم. اینطور کسب و کار راه نمی افتد. هر کسی بخواهد دیگری را در حوزه اقتصاد و تولید اذیت کند، با این قوانین می تواند اذیت کند!

چرا افراد و مردم ما، مسئولین ما همیشه غبطه می خورند و الگوی آنها یکی از کشورهای دیگر است. چرا هیچگاه ما الگو نمی‌شویم؟ اقتصاد و پیشرفت اولویت اصلی دست‌اندرکاران حاکمیت ما نیست هر چند بگویند هست. چون اگر اولویت بود حل می کردند! تجربه نشان داده هر موضوعی را در اولویت قرار دادیم مسئله آن را حل کردیم. هر موضوعی را حاکمیت ما اراده کرده حل کند اینچنین شده است. با اینکه هنوز همه بیان می کنند ولی پیشرفت و توسعه کشور اولویت اول نیست. مسائل دیگری اولویت ما نیست. هنوز ما بین نظریات اقتصادی مانده ایم. اقتصاد ما باید دولتی باشد؟ اقتصاد ما باید خصوصی باشد؟ باید اقتصاد بازار آزاد حاکم باشد؟ باید چه چیزی باشد؟

*الان به نظر شما و در عمل چه چیزی در اولویت است؟

به نظر من هنوز بقا و امنیت اولویت ماست، ولی اینکه کالای ما سر سفره اروپایی ها و یا کشورهای منطقه باشد، هیچگاه اولویت نبوده است که این کالا را به آنجا برسانیم. امنیت الزاماً این نیست که توانائی پیدا کنید تا فقط با دشمنی همانند امریکا درگیر شوید؛ مدیریت دشمن هم بخشی از امنیت است. کاری کنید که دشمن خیلی از کارها را نتواند انجام دهد، نتواند علیه شما اقدامی کند. این هم امنیت است. من الان بحث ایران و امریکا را نمی کنم. می گویم باید نگاه ها تغییر کند. اگر ترکیه به ما نیاز داشته باشد، تحریم امریکا را نم‌تواند عمل کند، اگر به ما نیاز نداشته باشد هر کاری می کند.

*یعنی نوع سیاستگذاری های ما باید تغییر کند.

بله. اساس و مفهوم امنیت را باید بازنگری کنیم. نگاه امنیتی را هم بازنگری کنیم و بگوئیم چطور می توانیم تمرکزمان را روی افزایش تامین نیاز همدیگر بگذاریم. البته این بدین معنا نیست که آمریکایی ها در این کار اخلالی ایجاد نمی کنند؛ نه، این را بیان نمی کنیم. ولی ما قادر هستیم نگاهمان را عوض کنیم. امنیت مرزهای خود را حفظ کنیم؛ چطور؟ مردم لب مرزها زندگی اقتصادی داشته باشند. اگر دو میلیون نفر بین ساحل چابهار تا بندر عباس با کارخانجات، تولید میگو، کشاورزی، تولید ماهی زندگی کنند، امنیت آنجا بالا می رود.

یک زمانی بحث امنیت جزایر سه گانه، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، بسیار مطرح بود. من یک پیشنهادی به سران کشور نوشتم و گفتم سه شهر بزرگ در این سه جزیره درست کنید؛ حافظ و فردوسی و سعدی. همه ثروتمندان و پولداران که می خواهند بروند، این شهرهای توریستی، گردشگری و تفریحی در این سه جزیره بنا کنید و خود کسانی که پولدار هستند، به جای اینکه در جاهای دیگر پول خود را هزینه کنند آنجا هزینه کنند و شما هم بپذیرید آنجا تفریح و گردش کنند و از خلیج فارس استفاده کنند تا امنیت اینجا حفظ می شود. چرا برای الگو شدن گام برنمی داریم و بلند نمی شویم و حرکت نمی کنیم؟ می توانیم. ایران بزرگ است. ایران قوی است. اگر این تحریم هایی که ترامپ علیه ایران وضع کرده را علیه هر کشور دیگری وضع کرده بود، تابحال بارها حکومت آن عوض شده بود.

*عملکرد حدوداً 7 ساله دولت آقای روحانی را چطور می بینید؟

آقای روحانی بدشانس ترین دولت بعد از انقلاب ایران بود. (با خنده). دوره اول که دنبال این بود با مسئله برجام مسائل را حل کند که در دوره دوم هم ترامپ آمد و این بساط را بهم ریخت. ولی در دوره اول ایشان توانست تورم را کنترل کند، رشد اقتصادی راه بیندازد، تنش بین‌المللی را تا حد زیادی حل کند. در دوره دوم بدترین شرایط را دارد. من برخی مواقع تعجب می کنم کشور چطور اداره می شود. به نظرم دولتمردان ما خیلی تلاش می کنند و زحمت می کشند.

*و چقدر شانس ترامپ را برای این انتخابات بالا می بینید که دوباره رای بیاورد؟

امیدواریم کرونا او را زمین بزند (می‌خندد). تا قبل از کرونا شانس او بالا بود، حالا باید ببینیم این کرونا چقدر روی وضعیت مردم تاثیر دارد. ولی به نظر من مشکل بزرگی که وجود دارد این است که طرف مقابل ترامپ طرفی نیست که بواند روی دست ترامپ در شرایط فعلی بزند.

Author

Back to Top